Zakelijke Coaching

Grenzen aangeven.

Veel mensen vinden het lastig om hun grenzen aan te geven en hun grenzen te bewaken. Of je nu een ondernemer bent met 40 man personeel, iemand met een hoge functie bij een grote corporate, heel veel mensen vinden het lastig om hun grenzen aan te geven. Met coaching kunnen we hier wel wat aan veranderen want je grenzen aangeven is dan ook meer dan “nee” zeggen.

Assertief zijn is je grenzen aangeven en beschermen.

In een coachtraject leren we je hoe je op een gezonde en assertieve manier met jouw grenzen omgaat, zodat niemand inclusief jezelf ze overschrijdt – in 3 stappen. Op een goede, duidelijke en tactvolle manier je grenzen durven aan te geven, is niet voor iedereen even makkelijk. Het voelt voor veel mensen namelijk als een egoïstische keuze om nee te zeggen. Want hierdoor stel je immers iemand anders ‘teleur’. Dus door vaker ja te zeggen vindt je omgeving je vaak (sneller) aardig. En dat vinden veel mensen héél belangrijk. Maar hierdoor ga je stiekem wel voorbij aan wat jij zelf wilt. Of wat goed is voor jou en je bedrijf. Dus als je juist NEE zegt tegen de ander, dan zeg je JA tegen jezelf!

Grenzen aangeven.

Veel mensen vinden het lastig om hun grenzen aan te geven en hun grenzen te bewaken. Of je nu een ondernemer bent met 40 man personeel, iemand met een hoge functie bij een grote corporate, heel veel mensen vinden het lastig om hun grenzen aan te geven. Met coaching kunnen we hier wel wat aan veranderen want je grenzen aangeven is dan ook meer dan “nee” zeggen.

Assertief zijn is je grenzen aangeven en beschermen.

In een coachtraject leren we je hoe je op een gezonde en assertieve manier met jouw grenzen omgaat, zodat niemand inclusief jezelf ze overschrijdt – in 3 stappen. Op een goede, duidelijke en tactvolle manier je grenzen durven aan te geven, is niet voor iedereen even makkelijk. Het voelt voor veel mensen namelijk als een egoïstische keuze om nee te zeggen. Want hierdoor stel je immers iemand anders ‘teleur’. Dus door vaker ja te zeggen vindt je omgeving je vaak (sneller) aardig. En dat vinden veel mensen héél belangrijk. Maar hierdoor ga je stiekem wel voorbij aan wat jij zelf wilt. Of wat goed is voor jou en je bedrijf. Dus als je juist NEE zegt tegen de ander, dan zeg je JA tegen jezelf!

De gevolgen wanneer je geen grenzen aangeeft

Opgekropte emoties en frustraties. Een veel voorkomend gevoel bij ondernemers die geen nee durven te zeggen. En dat is een buitengewoon naar gevoel waarbij je vooral veel twijfelt aan jezelf. Mensen die geen grenzen aangeven, komen daardoor niet op voor zichzelf of hun bedrijf. Met als gevolg dat ze dingen doen, die eigenlijk helemaal niet bij een ondernemer horen. Of erger nog, dingen die de groei van je bedrijf juist afremmen.

Wij mensen willen heel graag aardig gevonden worden. En daarom zeggen we soms niet wat er echt fout gaat. Dit alles om de confrontatie maar uit de weg te gaan en de lieve vrede te bewaren. Zo kan het gebeuren dat de resultaten en de inzet van een medewerker steeds verder teruglopen. Er ontstaan soms situaties waarin ze het beleid gewoonweg niet uitvoeren of letterlijk hun eigen gang gaan. Met als resultaat dat de ergernis bij de ondernemer alleen maar toeneemt. Resultaat; Het bedrijf ontwikkelt zich niet, groeit nauwelijks of nog erger; het valt zelfs terug qua omzet en ontwikkeling.

Oorzaak en gevolg

Om iets te kunnen veranderen moet je ook weten waar iets vandaan komt. Waardoor vindt iemand het lastig om zijn grenzen aan te geven? Wat vind je spannend aan een confrontatie? Als je daar meer inzicht in krijgt, dan kun je ook de bron aanpakken en beperk je het niet alleen tot effectbestrijding. Verandering is dan niet tijdelijk maar blijvend. Maar je grenzen leren aangeven is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Het is echter niet onmogelijk!

Het begint vaak met bewustwording, je moet je bewust worden van wat er gebeurt en waarom. Wat zijn de gevolgen? Wat doet dit met jou en je bedrijf? Wat is de kern? Waarom durf jij je grenzen niet aan te geven? Want “nee” durven zeggen geeft je uiteindelijk ook de kans om te zeggen wat je wél wilt. Grenzen aangeven is daarom ook meer dan alleen maar “nee” zeggen. Namelijk, dingen die je dwars zitten bespreekbaar maken. Duidelijkheid creëren. Afspraken vastleggen en hierop terugkomen als het wel of niet goed gaan. Door hier meer bewust mee bezig te zijn, ga je gedrag en situaties waarbij mensen over je grenzen heen gaan, steeds beter herkennen.

Grenzen aangeven in de praktijk

Een praktijkvoorbeeld, een ondernemer die ik coachte vond het heel moeilijk om grenzen aan te geven en te bewaken. Medewerkers hielden zich niet aan afspraken en de ondernemer was hier niet duidelijk over. De ondernemer vond het ook lastig - lees: spannend - om zijn medewerkers hierop aan te spreken. Gevolg: de ondernemer nam veel werk op z’n eigen bordje. Dit alles werd ook niet besproken in een evaluatie of functioneringsgesprek waardoor het personeel slecht bleef presteren. Ondertussen was de ondernemer zelf razend druk, terwijl zijn medewerkers aan het flierefluiten waren. De omzet liep terug. Terwijl er voldoende potentie zat.

In ons coachtraject zijn we gaan oefenen met grenzen aangeven en duidelijk zijn tegen medewerkers. Al op korte termijn ging dit steeds beter. Er werden nieuwe afspraken met personeel gemaakt en dit werd vastgelegd in een takenpakket en geëvalueerd in evaluatiegesprekken. De medewerkers gingen hierdoor veel meer hard ‘in’ het bedrijf werken en de ondernemer kreeg hierdoor de tijd en de ruimte om “aan” het bedrijf te werken. Veel meer te netwerken, sales, reclame maken, nieuwe dingen bedenken. Het resultaat was een omzetverdubbeling. Maar eigenlijk nog veel belangrijker; een veel meer ontspannen ondernemer die meer rust en vrije tijd heeft die hij met zijn gezin kan besteden. Komt deze situatie je bekent voor, neem dan contact op!!

Drie belangrijke stappen bij het aangeven van je eigen grenzen;

1.Bepaal je eigen grens.
Wees concreet in wat jouw grenzen exact zijn en zorg dat je hier heel duidelijk en concreet in bent. Laat geen ruimte voor onduidelijkheid. Wees met personeel heel duidelijk waar hun verantwoordelijkheid begint en eindigt en waar die van jou als eigenaar of leidinggevende begint. En misschien wel hel allerbelangrijkste, leg de gemaakte afspraken vast in een takenpakket/ werk document wat zowel naar de medewerker gaat als in het personeelsdossier gaat. Definieer heel duidelijk wat de grenzen/ afspraken zijn.

2.Leer herkennen wanneer iemand over grenzen heen gaat.
Dus niet achteraf wanneer het al gebeurt is maar herkennen op het moment dat het gebeurt! Wanneer je dit kan, kan je echt actief je grenzen aangeven en mensen hierop aanspreken dat dit niet de bedoeling is. Wanneer je weet waarom jij over je grenzen heen laat gaan en weet wat jouw grenzen zijn, kun je zo een moment makkelijker herkennen. Door dat je meer zelfkennis hebt en duidelijker bent kan je dit in de praktijk gaan gebruiken. Je weet waar jij staat, je weet waar de ander staat en je weet en bent duidelijk over waar de grens ligt. Bovendien herken je wanneer iemand er overheen gaat. Zo weet je precies wanneer je moet overgaan tot stap 3.

3.Bescherm je grenzen.
Je hebt niet aan grenzen als je deze niet beschermt. Er is altijd een moment dat je voor een keuze staat: mijn grens laten overschrijden, of ervoor kiezen om je grens te beschermen. Uiteraard is die laatste de beste optie want je beschermt dan namelijk niet alleen je grens, maar je schept ook veel duidelijkheid (zowel voor jezelf als voor de ander). Tevens je komt krachtiger over en je behoedt jezelf voor mentale problemen die mogelijk leiden tot lichamelijke kwaaltjes.

Het begint met signaleren

Een vaak voorkomende reactie van mensen die ik coach is; ‘Het gebeurde weer en ik moest meteen aan ons gesprek denken. Maar hoewel ik het spannend vond heb ik direct ingegrepen!’ Dat maakt mij als coach natuurlijk enorm trots. En de coachee zelf natuurlijk ook. Want dingen veranderen. Natuurlijk kan ik het hier heel makkelijk opschrijven maar ik weet als geen ander uit de praktijk dat iedereen - ook jij - hierin kunt groeien! In het begin zal het lastig zijn. En spannend. Maar uiteindelijk kies je er bewust voor om het niet meer te laten gebeuren. Ik coach je hier uiteraard graag in. Door nee te zeggen tegen de ander, zeg je ja tegen jezelf!

Neem geheel vrijblijvend contact op

Heb je vragen, of wil je misschien direct beginnen?
Neem contact met mij op via info@lifecoach-rotterdam.nl

Contactgegevens

06-23 23 98 22
info@lifecoach-rotterdam.nl

Adres

Catharina van Zoelenstraat 49
3034 SW Rotterdam

Openingstijden

08:30 uur tot 18:00 uur