Het is een vraag waar veel mensen en vooral ondernemers mee worstelen: is het wel goed genoeg? Als je naar het resultaat kijkt, is het dan goed genoeg? Bij veel ondernemers is het nooit goed genoeg. Met als gevolg dat je als ondernemer en als mens nooit tevreden bent met je werk en met het resultaat. Maar wat is eigenlijk goed genoeg?
Soms leggen we de lat gewoon heel er hoog voor onszelf en maken we het ons zelf daardoor erg moeilijk. Terwijl de klant met iets minder (in jouw ogen) ook heel tevreden zou zijn. Soms speelt perfectionisme hier ook een rol in. De vraag is vaak veel meer of het goed genoeg is om aan je eigen verwachtingen of standaard te voldoen. Of ben je gewoon te perfectionistisch en heb je te veel tijd besteed aan details die de klant misschien niet eens ziet of niet zo belangrijk zijn.
Ik kom regelmatig ondernemers tegen die veel bezig zijn met details, details die alleen zij vaak zien en de gemiddelde klant helemaal niet opvalt. Dit is een vorm van beroepsdeformatie. Beroepsdeformatie is blikvernauwing als gevolg van het beroep dat men uitoefent. Het is niet vreemd dat je ergens meer op let, meer ziet als je ergens dagelijks mee bezig bent en veel verstand van hebt. Maar hierdoor zie je soms niet meer het verschil tussen goed genoeg en perfect.
Hierdoor kun je veel tijd kwijt zijn aan details die eigenlijk niet belangrijk zijn. Of die de klant niet ziet, merkt of proeft. Wanneer is iets dan goed genoeg? Ik vind dat je er alles aan hebt gedaan, als je klanten tevreden zijn dan is het goed. En vooral als je bedoelingen oprecht zijn. Wees tevreden als de klant tevreden is. Accepteer dat sommige mensen wat je doet leuk vinden en sommige niet. Sla niet in door in iets proberen “perfect” te maken. Niemand is perfect. Goed is goed genoeg.
Jip Rietbergen | Life & Business coach | 06-23 23 98 22