Ondanks dat je als ondernemer eigen baas bent, heb je te maken met medewerkers, klanten, leveranciers, projecten, keuzes en grenzen. Het is je eigen bedrijf, maar je kunt niet alles op je eigen manier doen want je wilt dat mensen met jou samenwerken, iets bij je afnemen en terugkomen. Veel ondernemers geven meer dan dat ze terugkrijgen. Want je wilt het goed doen zodat ze terugkomen, je wilt aardig gevonden worden en geen omzet mislopen. Toch is het verstandig om vaker ‘nee’ te zeggen en grenzen aan te geven.
Door vaker “nee” te zeggen, zeg je vaker “ja” tegen jezelf en zo kun je dus meer dingen doen die belangrijk zijn voor jou of je onderneming. Als je tegen bepaalde klanten nee zegt, ga je ook sneller met je ideale klanten samenwerken. Nee, zeggen en grenzen aangeven levert echt wat op! Grenzen liggen uiteraard bij iedereen anders. Waar liggen je grenzen? Sommige werkzaamheden, medewerkers of klanten geven je een rotgevoel of buikpijn en dat is uiteraard vaak veel zeggend. Handig is dan om te onderzoeken of je die werkzaamheden kan delegeren of dat je die medewerker moet aanspreken op zijn gedrag. Of dat je stopt met de klant die je veel stress geeft.
Veel ondernemers vinden het lastig om hun grenzen aan te geven, zowel bij medewerkers, klanten of leveranciers omdat ze er niet bewust/ actief mee bezig zijn. Als je geen grenzen aangeeft, wordt jouw tijd “gestolen”. En heb je minder tijd om aan je persoonlijk en zakelijke groeien te werken. Door grenzen aan te geven heb je juist meer tijd voor persoonlijke en zakelijke groei en kan zaken oppakken waar je als mens of bedrijf van groeit. Je kunt alleen zakelijk groeien door meer tijd AAN, je bedrijf te werken. Omdat je tijd hebt om nieuwe ideeën uit te werken, nieuwe klanten/ leveranciers te benaderen of je organisatie beter te organiseren. Nee zeggen, je grenzen aangeven is dus belangrijk.
In de 14 jaar dat ik ondernemers coach valt het me op dat hele succesvolle ondernemers vaak goed zijn in grenzen stellen en nee zeggen. Ze weten goed wat de prioriteiten zijn en geven hier veel aandacht aan waardoor ze zelf en met het bedrijf sneller groeien. Minder belangrijke zaken, zaken die ze zelf niet goed kunnen of leuk vinden delegeren ze. Door meer dingen te doen die je leuk vindt of die je energie geven ben je ook minder moe. Tips. Grenzen aangeven is niet zo lastig, hou het bij jezelf dus praat in de ik-vorm. Over jouw gevoel of grens, hoef je niet in discussie te gaan. Ga het gesprek niet aan als je hoog in je emotie zit. Wees duidelijk over wat je wilt. Grenzen aangeven is koning!
Ik ben Jip Rietbergen, life & business/ ondernemers coach die zelf 30 jaar ondernemer is en al 24 jaar intensief met mensen werkt. 14 jaar als coach waarin ik meer dan 5000+ gesprekken heb gevoerd. Ik ben niet zweverig en ook geen goeroe. Kennis maken? Bel me 06- 23239822