Toen ik jong was en met mijn vader een winkel binnen stapte, wist ik gelijk of hij iets ging kopen of niet. Dat ging zo; we stapte een kledingwinkel binnen, en hij had een trui vast. Zodra er een verkoper op mijn vader af kwam en zei; we hebben die ook in het groen en achterin liggen ook nog leuke truien. Dan was mijn vader, als door een wesp gestoken en verlieten we de winkel. Vol in mijn vaders allergie. Ik herken dit ook wel een beetje. Niet in een winkel, maar wel op LinkedIn.
Ik krijg heel vaak connectie verzoeken van mensen die ik niet ken en vaak gaat het dan zo: Jip, ben je klaar voor 15 nieuwe klanten per week? Nou nee, ik zit al behoorlijk vol is dan mijn reactie. Sommige pakken het iets subtieler aan en vragen hoe het gaat en zeggen hoe belangrijk het werk is dat ik doe. Of, dat mijn content zo onwijs goed of belangrijk is. Oké het is een beetje mijn ego oppoetsen. Maar als ik diegene dan bedankt voor het compliment dat begint het salesgesprek. Zucht.
Ik begrijp heel goed dat je als ondernemer een product te verkopen hebt, want dat heb ik ook, maar ik snap niet waarom je zo opdringerig te werk moet gaan. Bij mij komt het gevoel wat mijn vader ook heeft en vooral; Hallo, kopen? Bij mij kom je dan vol in mijn allergie en ik kan me ook niet voorstellen dat mensen hier wel gelijk op in gaan. Het is in mijn ogen irritante spam. Net zo onpersoonlijk en opdringerig.
Sales hoort er als ondernemer uiteraard bij, zonder sales geen bedrijf maar het kan ook anders, leuker. Maak het persoonlijk, bouw een band op. Door leuke content, door mensen aan het denken te zetten of uit te dagen. Want zo kun je mensen “verleiden” om klant van je te worden. Hiermee bouw je niet alleen een “band” op maar laat je ook je expertise zien. En hierdoor denken mensen op termijn aan jou. Ja, daar moet je wel moeite voor doen, maar ik WEET ook dat je zo veel meer sympathie hebt. En daardoor komen mensen naar jou!
Jip Rietbergen | Life & business coach zonder opdringerige sales| 06- 23 23 98 22