Vinyl, nu het goud van puristen, maar ik ben er ooit mijn pad als ondernemer mee begonnen. Toen ik op 17-jarige leeftijd als dj begon met draaien kreeg ik daar af en toe een paar gulden voor. Soms zelfs niet eens. Als ik destijds een coach had gehad… man, man, man.
Toen ik in Rotterdam ging wonen en aan de Hogeschool van Rotterdam ging studeren begon het draaien steeds serieuzere vormen aan te nemen. En zo was ik op 18-jarige leeftijd opeens aan het ondernemen, alleen had ik dat helemaal niet door. Maar op een gegeven moment werd ik door de vraag van klanten gedwongen om over dingen na te denken. Wat vraag ik voor twee uur draaien? En reken ik reiskosten?
Promoot je bedrijf
Al snel kwam ik erachter dat hoe meer je zichtbaar bent, hoe meer mensen wat van of met je willen. Steeds meer was ik bezig met vragen als; ‘Hoe zorg ik dat ik meer boekingen krijg? En hoe promoot ik mijzelf?’ Ik kwam er vrij snel achter hoe ik dat moest doen. Als resultaat hiervan volgden een website, een nieuwsbrief, een boekingskantoor, een maandelijkse mix en een maandelijkse residentie bij 3FM.
Jipiësto
Vanaf dat moment ging het lopen en stopte ik op een bepaald moment zelfs met mijn werk als maatschappelijk werker en ging ik fulltime draaien. Maar achteraf besef ik nu wel dat als ik toen een coach had gehad, zaken heel anders hadden kunnen lopen. Als ik er serieuzer mee om was gegaan, was ik misschien wel een veel grotere dj geworden. Stel je voor; Jipiësto. Want de nu wereldberoemde DJ Tiësto, was toen gewoon mijn collega in een platenzaak waar ik toen werkte.
Fouten maken en weer door
Toen ik 10 jaar geleden begon als zelfstandig coach, pakte ik de opstart en de promotie van mijn bedrijf op dezelfde manier op als toen met het DJ’en. En ondanks dat ik al een keer een bedrijf had opgezet maakte ik weer fouten waardoor ik bijvoorbeeld niet goed zichtbaar was. Mensen vonden me niet, of begrepen niet wat ik nou eigenlijk deed en voor wie. Achteraf kan ik daar nu gelukkig enorm om lachen. Het was super leerzaam want ik herken het bij zoveel ondernemers die ik nu coach.
Hoe ga je met je fouten om?
Veel mensen laten hun hoofd zakken als ze fouten maken. De motivatie smelt als sneeuw voor de zon als het niet gaat zoals ze hadden gehoopt. Maar misschien communiceer je zelf wel niet duidelijk wat je product of dienst inhoudt. Misschien is wel helemaal niet duidelijk wie je bent en waar je voor staat. Vraag jezelf dat eens af. Hoe kijk jij naar je fouten? Leer je ervan? Of blijf je focussen op dat jij gefaald hebt. Het zal je niet verbazen dat ik de fouten die je maakt als de bouwstenen voor succes zie. Leer ervan, doe er wat mee en wees niet zo hard voor jezelf.
Persoonlijke en zakelijke ontwikkeling voor ondernemers
Mensen vragen mij vaak waarom ik me zo focus op ondernemers. Het antwoord is eenvoudig. Omdat ik duidelijk wil zijn voor wie ik er als coach ben. Maar ook omdat ik veel van de ‘fouten’ en uitdagingen waar ondernemers mee worstelen zelf ook heb meegemaakt. En waarvan ik veel van geleerd heb. Want net als toen ik DJ was, is het mij wederom gelukt om een zeer succesvol bedrijf voor mijzelf te bouwen. Gelukkig heb ik de afgelopen 10 jaar veel geleerd van het coachen van ondernemers en ook die ervaring neem ik mee aan tafel.
Conclusie
Dus wat kan je volgens mij van dit blog leren? Zorg dat je weet wie je klanten zijn. Communiceer duidelijk wat je ze te bieden hebt. Bepaal hoe je jouw klanten wilt gaan benaderen. Ontdek hoe je jouw zichtbaarheid kan vergroten, en last but not least; maak fouten en leer ervan. Het perfecte bedrijf bestaat niet. Hoe bekend, hoe groot of hoe succesvol ook, overal waar mensen werken worden fouten gemaakt. Vergeet nooit wat Barry Stevens in de jaren ‘80 steevast verkondigde in de Soundmixshow en op gaat voor het hele leven; Vooorrrralll doorgaan!
Jip Rietbergen
Life & Business coach.
06-23 23 98 22