Ondernemen is superleuk maar gaat altijd gepaard met hoogte- en dieptepunten, en bloed, zweet en tranen. Ondernemen is vooral leuk als je veel klanten hebt, als het goed gaat met je bedrijf en uiteraard als je winst maakt. Maar het komt ook voor dat je er steeds minder plezier in krijgt en het als een last zien.
Het lijkt zo leuk. Ondernemen. Alles doen zoals jij wilt. Zelf je werktijden bepalen. Je eigen plan trekken. Maar wat zijn de valkuilen? Want als ondernemen geen plezier of voldoening meer geeft moet je na gaan denken over de oorzaak. Zijn dingen niet goed geregeld? Of is de onzekerheid die hoort bij ondernemen niet voor je weg gelegd? Veel ondernemers starten vanuit een passie of liefde een onderneming. Maar zodra de onderneming groter wordt komt er meer bij kijken. En dit heeft vaak veel minder te maken met die passie.
Waar lopen ondernemers tegen aan?
Ik coach veel ondernemers en kan daarom goed beschrijven waar zij tegen aan lopen. Met stip op nummer één; Gedoe met personeel in allerlei vormen. Afspraken niet na komen, geen initiatief tonen, vervelend gedrag, liegen, underperformen, ziek, zwak en misselijk zijn, etc. Ook vaak genoemd zijn leveranciers die afspraken niet nakomen, klanten die niet betalen en opdrachten die niet door gaan. En dan hebben we nog de partner die klaagt dat je steeds met je werk bezig bent.
Duidelijk zijn
Als je hier veel van jezelf in herkent is dat misschien wel een prettige constatering, jij bent dus niet de enige die tegen zulke problemen aan loopt. Het ligt dus niet aan jou. Maar in alle eerlijkheid, het begint vaak wel bij jou! Hoe duidelijk ben je naar personeel? Staan er duidelijke afspraken op papier? Is het duidelijk wat je van je werknemer verwacht? Bespreek je het functioneren ook? Stuur je jouw medewerkers wel?
Denken in kansen en oplossingen
Als coach probeer ik altijd in oplossingen te denken. Ik probeer problemen van alle kanten te bekijken en te analyseren. Kijken wat we ervan kunnen leren. Falen is vaak de moeder van succes. Vaak zit je vast in bepaalde denkpatronen, gedachten of ideeën. Als onafhankelijke ervaren coach ben ik niet emotioneel bij de zaak betrokken en dat maakt het fijn sparren. En zo kom de ondernemer tot nieuwe inzichten. Als ik vraag; ‘Hoezo doe je dat zo?’ dan volgt er soms een onduidelijk antwoord. In het gesprek wat dan ontstaat komen er door dat ik kritische vragen stel, je confronteer of spiegel gaandeweg nieuwe ideeën en oplossingen die de ondernemer eerst niet voor zich zag.
Eerlijk zijn
Als jij als ondernemer geen duidelijke afspraken of verwachtingen uit spreekt naar je personeel of je opdrachtgevers dan kun je ook geen 100% resultaat verwachten. Of als je businessmodel niet het gewenste resultaat oplevert. Maar desondanks verwacht je dit als ondernemer wel, dan lopen de verwachtingen spaak. Zo ontstaat er onvrede en neemt het plezier van het ondernemen af.
Nieuwe energie
Vanuit coachgesprekken, brainstormsessies, nieuwe ideeën en kansen ontstaat er weer nieuwe motivatie en energie. Energie waardoor de ondernemer er weer tegenaan gaat, dingen weer oppakt en aan zijn bedrijf gaat werken. En het allerbelangrijkste natuurlijk is dat je weer gelukkig wordt, en dat je weer plezier beleeft. Dit verander je niet zomaar. Ik kan niet toveren. Maar ik kan je wel helpen met veranderen. Want als jij leert om anders naar dingen te kijken, veranderen de dingen waar je naar kijkt.
Falen mag, falen moet misschien wel. Falen is de moeder van succes.
Jip Rietbergen
06-23 23 98 22