Bijna alles is tegenwoordig ‘on demand’. Heb je trek in een broodje, dan wordt dat een halfuur later bezorgd door Uber Eats. Zin in chocolade? Acht minuten later bezorgt Gorillas het. Wil je nasi? Binnen een halfuur is het er via Thuisbezorgd.nl. Wil je aandacht, wil je seks? Via een datingsite is dat meestal snel geregeld. Zin om een serie te bekijken? Netflix heeft ze voor je. Behoefte aan bepaalde muziek? Spotify helpt je wel. Taxi nodig? Uber is er zo. Het lijkt soms wel alsof on demand het nieuwe normaal is. Jij wilt iets en je krijgt het, en vaak nog heel snel ook.
Omdat je zoveel zaken on demand kunt regelen, zou je kunnen gaan denken dat echt álles heel gemakkelijk te krijgen is. Je bent daar nou eenmaal aan gewend geraakt. Ik hoor en zie vooral bij jonge ondernemers dat ze denken dat succes óók heel makkelijk te bereiken is. Ze denken dat zakelijk succes min of meer ook vanzelf komt. De praktijk laat ons echter iets heel anders zien. Succes met je bedrijf of onderneming is er nooit zomaar van de ene dag op de andere. Dat krijg je niet on demand, al doen sommige coaches het (vaak online) wel zo voorkomen. “Volg mijn online programma en word vanuit je luie strandstoel super succesvol!” Dat is helemaal niet realistisch, anders zaten we allemaal wel op Bali.
Zelf coach ik nu al meer dan 13 jaar ondernemers, en werkelijk iedereen heeft er jaren over gedaan en er keihard voor gewerkt om zijn bedrijf op te bouwen en succesvol te maken. Natuurlijk gaat het bij de een sneller dan bij de ander, maar werkelijk bij niemand ging dat gemakkelijk of on demand. Dat bestaat simpelweg niet. Iedereen die succes heeft, op wat voor manier dan ook, heeft daar hard voor moeten knokken en is daar jarenlang mee bezig geweest. En ik denk juist daarom nu succesvol! Omdat er al jaren keihard voor gewerkt is, omdat er veel tijd, moeite en energie in is gestoken. Deze ondernemers hebben namelijk nu veel meer kennis van zaken dan toen ze begonnen. Ze zijn deskundiger geworden in hun vakgebied en hebben een schat aan ervaringen opgedaan. Ook hebben ze door de jaren heen een heel netwerk aan klanten en ambassadeurs opgebouwd. Dat betaalt zich uit. Hierdoor krijgen ze nu wel veel aanvragen, of afnemers van hun product. Juist daarom willen mensen nu wél met hen in zee gaan of hun producten kopen.
Ik geloof er echt heilig in dat de aanhouder wint. Toch zie ik vaak mensen die iets proberen, maar het ook snel weer opgeven zodra het een beetje tegenzit of niet meteen gaat zoals ze hadden gehoopt. In mijn beleving doen ze dat veel te snel. Als dat je instelling is, gaat jouw succes er niet snel komen. En krijg je, denk ik, een zwaar leven vol teleurstellingen. Want door het meteen maar helemaal op te geven en weer wat anders te gaan doen, wordt het voor je (potentiële) klanten of je netwerk nooit duidelijk wat jij doet en waar jij voor staat. De echte ondernemer gaat door als het even tegenzit. Hij of zij kijkt dan eerst eens kritisch naar zichzelf, zijn product, de markt of prijsstelling, en speelt in op de vraag uit de markt. Ondernemerschap is volhouden, doorzetten en keihard werken. Want de aanhouder wint altijd, en weet dat succes nooit on demand is. Want dingen zomaar on demand krijgen, dat werkt alleen bij Uber, Spotify, Netflix of Thuisbezorgd.nl!