Ik zie bij veel ondernemers en leidinggevende dat als ze een vraag krijgen van een klant of medewerker, ze ook direct met een antwoord komen. Natuurlijk kun je tijd niet letterlijk kopen, maar je kunt wel tijd “kopen” door aan te geven dat je er over gaat nadenken en op terugkomt. Dat je nu niet het antwoord hebt of geen tijd. Het lijkt soms alsof ondernemers en leidinggevende het gevoel hebben alsof ze op alles direct een antwoord moeten hebben. Alsof je een soort al wetende bent. Nou, dat lijkt me niet.
Het valt me op dat ondernemers vaak gelijk met een oplossing komen. Maar waarom denk je er niet eerst wat langer over na? Heb jezelf niets beters te doen? Ik schrijf dit omdat als je altijd gelijk met antwoorden en oplossingen komt, blijven mensen altijd naar je toe komen, zonder zelf na te denken. En kom je daardoor niet aan je eigen werkzaamheden toe. Daarom is mijn advies, koop tijd. En geef pas antwoord als je er goed over hebt nagedacht of als je er tijd voor hebt gehad.
Sterker nog, je doet je bedrijf, jezelf en je medewerkers er mee te kort als je niet de tijd koopt om eerst even goed over iets na te denken. En ook na te denken of je wel diegene moet zijn die antwoord geeft. Ontneem je niet iemand zijn leerproces als je gelijk antwoord geeft?! Of neemt iemand zijn verantwoordelijkheid niet en neem je die nu over door gelijk iets op te lossen of te regelen.
Ben je door gelijk antwoord te geven en over te nemen, niet een brandweerman of vrouw binnen je eigen bedrijf. Als in, je komt nooit aan je eigen werk toe omdat je steeds verleid wordt om andermans problemen op te lossen. Daarom koop tijd, neem een stap terug. Neem eens de tijd om een weloverwogen beslissing te nemen. Een beslissing waar goed over is nagedacht, waarover je hebt laten informeren. Neem de tijd, koop tijd.
Jip Rietbergen | Life & Business coach | 06- 23239822 | 30 jaar ondernemer 24 jaar ervaring | 5000+ coach gesprekken | Geen zweverig of goeroe gedoe | Resultaat gericht | Fulltime coach |