Wij mensen zijn er bij problemen goed in om onszelf vooral te focussen op bijzaken. En de hoofdzaken slaan we over, of we geven er geen of te weinig aandacht aan. Alsof de kern, daar waar de oorzaak van het probleem zich bevindt, niet belangrijk genoeg is om te bespreken. Best apart toch?
Dit is een hele eerlijke blog. Veel mensen vinden het vervelend om over de kern en de oorzaak van hun problemen te praten. Ze vinden het prettiger en veiliger om het over de gevolgen/resultaat te hebben. Volgens mij komt dit soms ook omdat mensen simpelweg geen inzicht hebben in wat de kern van het probleem is, of dit niet willen zien. Ieder mens is diep van binnen bang om gekwetst te worden.
Zonder wrijving geen glans
Ik geloof erin dat mensen tegenslagen of problemen nodig hebben om te groeien. Je stoot je hoofd dus ga je het de volgende keer anders doen. Want als het goed is leer je van je fouten en maak je diezelfde fouten hopelijk geen tweede keer. Zo ontstaat een leercurve. Maar wil je een probleem voorgoed oplossen, dan moet je de oorzaak van het probleem onderkennen en aanpakken. “Zachte heelmeesters maken stinkende wonden” zei mijn oma Stien altijd.
Plak die fietsband
Ik zie dit dagelijks in de praktijk. Zowel toen ik tien jaar dat ik als maatschappelijk werker actief was, maar ook nu ik al veertien jaar als fulltime coach werk. Als je de kern van een probleem of situatie niet aanpakt, dan blijft het probleem steeds terugkomen. Hoe logisch dit ook klinkt, veel mensen doen het niet. Je kan een fietsband iedere keer weer op pompen maar handiger en effectiever is om de steentjes eruit te halen en de band echt te plakken.
Vind de oorzaak
Oorzaak en gevolg, worden net als kip en het ei vaak door elkaar gehaald. Voor mensen is dit vaak verwarrend en voor mij als coach dus belangrijk om dit te met de klant uit te zoeken wat de oorzaak van een probleem is. Ik hoor je denken; ‘dat weet ik echt zelf wel.’ Waarom komt het probleem dan steeds terug? Denk aan die fietsband. De werkelijke oorzaak van het probleem is niet opgelost en daarom komt het probleem steeds terug.
Objectiviteit
Loop je binnen je bedrijf/ werk steeds tegen dezelfde problemen aan? Ervaar je in binnen je bedrijf regelmatig onenigheid? Dan is het verstandig om eens eerlijk te focussen op de oorzaak. Hoe verleidelijk het ook is om bij je beste vriend(in) of fijne collega ten rade te gaan, dit is niet de beste raadgever. In heel veel gevallen zijn ze vanuit vriendschap veel te lief voor jou of (financieel) afhankelijk van jou. En dus zal hun advies gekleurd en niet helemaal eerlijk zijn.
Het probleem aanpakken
Juist door met een buitenstaander over bepaalde situaties of problemen te praten, kom je tot nieuwe inzichten en oplossingen. En ontstaat er persoonlijke en zakelijke groei en dus verandering. Door met een ervaren coach te sparren kun je de kern van het problemen inzichtelijk maken en samen oplossingen creëren. Regelmatig hoor ik van klanten; ‘Dat ik dat zelf niet heb gezien zeg!’ Als je focust en aan de slag gaat met de kern van het probleem, dan komt de oplossing er ook. Focus je vooral op de bijzaken, dan kan de oplossing heel lang op zich laten wachten. Soms wel een leven lang. Kom op, pak die koe bij de horens!
We kunnen een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt.
Jip Rietbergen | Lifecoach-rotterdam.nl | 0623239822