Communicatietraining

Communicatietraining – coaching

Situatie

‘Waar komt dat nou weer opeens vandaan?’ Zowel privé als in je werk ken je zelf vast legio voorbeelden van een sterk staaltje miscommunicatie. De één is zich van kwaad bewust en de ander is zojuist in huilen uitgebarsten. Een heftig voorbeeld wellicht, maar dit is wel wat er gebeurt wanneer communicatie tussen mensen niet (goed) op elkaar is afgestemd.

Probleem

Zowel op de werkvloer als thuis gaat er regelmatig iets mis in de communicatie. Hoewel je het allemaal heel goed bedoelde, valt die feedback opeens helemaal verkeerd. Of je floept er iets uit wat je achteraf eigenlijk heel anders had bedoeld. Doordat je jouw communicatie niet goed afstemmen op je ontvanger, begrijpt deze je minder goed.

Begrip

Veel mensen hebben niet door wat communicatie allemaal inhoudt. Het gaat veel verder dan het uitwisselen van woorden. De manier waarop je iets vertelt, de toon, welke woorden, welke mimiek en lichaamstaal je hierbij gebruikt… je stemt dit allemaal af op je ontvanger. En wanneer je jouw ontvanger niet goed ‘leest’, dan kan er wel eens iets misgaan in je communicatie.

Oplossing

Communiceren kun je leren. Hierdoor leer je jezelf beter uitdrukken aan de hand van zowel de juiste woorden als de daarbij passende lichaamstaal. Hierdoor zal de samenwerking met je medewerkers ook beter en soepeler verlopen. En dus zullen de resultaten ook verbeteren. Tijdens deze training leer ik je bewuster en succesvoller communiceren.

Wil je ook beter worden in communiceren, neem dan geheel vrijblijvend contact op voor een kennismakingsgesprek.

Verdieping.

Communicatietraining – coaching

Communicatie is een activiteit waarbij levende wezens betekenissen uitwisselen door op elkaars signalen te reageren zegt Wikipedia. Het Latijnse woord communicare slaat terug op "iets gemeenschappelijk maken".De hoeveelheid informatie die we dagelijks krijgen via mail, whatsapp, sms, van personeel, klanten en leveranciers, is gigantisch.Niet voor niets spreekt men tegenwoordig vaak over een een communicatiemaatschappij.Communicatie is voor ondernemers met een eigen bedrijf en organisaties dan belangrijker dan ooit. Communicatietraining en daardoor goede en duidelijke communicatie dus ook. Als je ondernemers of leidinggevende met persoon is het dus heel belangrijk dat je goed bent in communicatie anders gaat het nooit zoals jij het hebben wil. Door beter te communiceren leer je jezelf beter te verwoorden en daardoor wordt de samenwerking met je medewerkers ook beter. Want ze begrijpen je beter. Zo zullend de prestaties van teams verhogen omdat jij als ondernemer of leidinggevende beter en duidelijker communiceert. Want ze begrijpen je beter.

De betekenis van je communicatie is de respons die je krijgt.

Ofwel als jij onduidelijk bent in je communicatie naar je medewerkers of naar je klant, krijg je ook een onduidelijk antwoorden en resultaten. En hierdoor gaan dingen die je vraagt vaak mis en ben je als ondernemer of leidinggevende vaak ontevreden over de resultaten of medewerkers. Andersom is ook waar, als jij heel duidelijk bent in je communicatie, krijg je ook duidelijke antwoorden en resultaten. En hierdoor gaan dingen die je vraagt vaak goed en ben je als ondernemer of leidinggevende vaak juist tevreden over de resultaten of medewerkers.

Jouw gedrag en communicatiestijl als ondernemer of leidinggevende bepalen hoe medewerkers, leveranciers of klanten op jou reageren. Als jij jezelf sterker en vooral duidelijker wilt neerzetten in je bedrijf of organisatie zal je dus zelfbewuster en effectiever moeten leren te communiceren. Tijdens individuele coaching krijg je meer inzicht in je eigen communicatiestijl en welke deze van invloed heeft op die van de anderen. Door coaching van een ervaren coach leer je zo communiceren dat je je doelen op een prettige en effectieve manier behaalt. En zo vergroot je je invloed en bereik je meer resultaat, in je bedrijf maar zal dit ook in je privéleven veel impact hebben. Het gaat dus in communicatietraining niet alleen over gesprekstechnieken. Maar ook over hoe je feedback geeft, dat je moet doorvragen, hoe je slecht nieuws brengt of motiverende gesprekstechnieken. Uiteraard ook heel belangrijk en handig om dat te weten, want goede technieken kunnen zorgen dat je effectiever bent en beter uit je woorden komt.  Maar wat jou als ondernemer, leidinggevende als leider nog beter en effectiever maakt is als je leert om;

Beter aan te sluiten bij de ander.

Hoewel je als ondernemer of leidinggevende veel verstand van zaken hebt, levert je expertise en kennis je niet altijd op wat je zou willen. Dit komt omdat je communicatie in de samenwerking met anderen duidelijker en effectiever moet. Als ondernemer of leidinggevende moet jij je communicatie aanpassen aan wie er voor je zit. Ik leer je hoe je bewuster en succesvoller communiceert met anderen. Leer wat het jou oplevert als jij jouw eigen doelen “loslaat” en kom erachter wat het effect is als jij luistert om te begrijpen ipv luisteren om te antwoorden. Met deze communicatietraining ga jij je doelen als ondernemer of leidinggevende sneller bereiken!

Onderwerpen in de communicatietraining zijn;

  • Leren jezelf sterker neer te zetten als professional
  • Leren om effectiever te communiceren en je boodschap duidelijker over te brengen
  • Je leert situaties met medewerkers, klanten, leveranciers beter waarnemen en inschatten
  • Je kent je sterkte en minder sterken punten van je communicatiestijl en leert hier mee om te gaan en vergroot zo je uitstraling
  • Leren om op een professionele manier feedback te geven en te ontvangen
  • Leren om om te gaan met lastige situaties en weerstand
  • Je bent in staat je ideeën duidelijker over te brengen en vergroot zo je invloed in de samenwerking en resultaten met anderen
  • Je leert om je communicatie beter af te stemmen op je doel, de situatie en je gesprekspartner
  • Je bent je meer bewust van je verbale en non-verbale communicatie
  • Door dat jij je communicatie aan kan passen aan de ander krijg je meer gedaan en word je beter gehoord door anderen
  • Je wordt in je communicatie duidelijker en zelfverzekerder ook in lastige situaties met medewerkers, leveranciers of klanten
  • Je hebt meer grip op jouw eigen emotie en bent daardoor professioneler in je communicatie
  • Je leert om de leiding te nemen in een gesprek

Neem geheel vrijblijvend contact op

Heb je vragen, of wil je misschien direct beginnen?
Neem contact met mij op via info@lifecoach-rotterdam.nl

Contactgegevens

06-23 23 98 22
info@lifecoach-rotterdam.nl

Adres

Catharina van Zoelenstraat 49
3034 SW Rotterdam

Openingstijden

08:30 uur tot 18:00 uur