In een wereld waarin we worden omringd door comfort en veel doen vanuit onze comfortzone, worden ondernemers vaak geconfronteerd met situaties waarin het oncomfortabel is. Of het nu gaat om moeilijke of pijnlijke beslissingen, het ontvangen van een telefoontje van een (ontevreden) klant of gedoe met personeel. Het is belangrijk om comfortabel te zijn met het gevoel dat oncomfortabel is.
Het is spannend om je comfortabel te voelen met dat het oncomfortabel is, het voelt onnatuurlijk. Het eerste wat je leert bij duiken is dat als je je oncomfortabel voelt, is om weer naar boven te gaan. Ons instinct zegt ons dat als iets oncomfortabel is, we moeten ontsnappen en terugkeren naar het comfort. Maar als ondernemers kan dat soms niet en moeten we juist kalm en gefocust blijven. Om zo de beste beslissingen te nemen. Als ondernemers moeten we leren om ons comfortabel te voelen met uitdagingen en lastige situaties, omdat we hier niet van weg kunnen lopen.
Het is belangrijk om te beseffen dat het oncomfortabele vaak een teken is van groei, want het is buiten je comfortzone. Thats where the magic happens. Oncomfortabele situaties zijn vaak tijdelijk. Het is belangrijk om ons te realiseren dat deze situaties niet eeuwig duren. En te focussen op de voordelen. We kunnen ook ons comfortabel voelen door het te zien als een uitdaging. We worden sterker door ongemakken, en te denken in oplossingen.
Als ondernemers moeten we ons realiseren dat oncomfortabele situaties kansen bieden om te leren. Wat nu oncomfortabel is, wordt op termijn je comfortzone.
Alles was in het begin spannend; leren fietsen, leren zwemmen, voor het eerst autorijden, voor het eerst onderhandelen over geld. Maar dit is nu niet meer spannend, want het zit nu allemaal in je comfortzone. Door ons comfortabel te voelen met oncomfortabele situaties, kunnen we beter in staat zijn om de beste beslissingen te nemen en uiteindelijk meer succes te behalen.
Jip Rietbergen | Life & business coach | 06-23 23 98 22