Vaak krijg ik de vraag waarom ik mij als coach met name richt op ondernemers, en wat ik zelf met het ondernemerschap heb. Dat zit zo; Toen ik 16 jaar was, begon ik met plaatjes draaien in clubs. Ik vond housemuziek leuk en begon platen te kopen in Rotterdam. Ik woonde toen nog in Vlissingen. Toen ik 18 jaar was, ging ik studeren aan het hbo in Rotterdam en nam het plaatjes draaien steeds serieuzere vormen aan, vooral omdat ik er zelf steeds meer mee aan de slag ging. Ik leerde onderhandelen over geld en ontdekte dat dingen als reclame maken voor jezelf, netwerken en samenwerkingen aangaan werk opleverden. Naast uiteraard continuïteit en er veel tijd en energie insteken. Zo kwam ik er ook achter dat ondernemen onder andere over een aantal elementen gaat die nu nog steeds terugkomen: zichtbaarheid, netwerken en samenwerken. Dat is ook waarom ik een E-book heb geschreven, waarom ik blogs schrijf, waarom ik netwerk op LinkedIn, waarom ik de samenwerking heb gezocht met Coachfinder en met Jean-Marc Bilderbeek.

Ondernemen is zichtbaarheid en marketing

Eenvoudig gezegd houdt het ondernemerschap in dat je tegen betaling een product of dienst aanbiedt. Vaak is dit iets waarin jij gelooft of wat je heel leuk vindt om te doen. Dat product of die dienst moet dan wel zichtbaar zijn voor potentiële klanten, anders krijg je het niet verkocht. Het maakt niet uit wat je doet of wat je verkoopt, maar je moet zichtbaar zijn en blijven om een markt te verwerven voor je product. Grote merken als Nike, Coca-Cola, Albert Heijn maken nog steeds reclame en dat vind ik heel veelzeggend. Als je als ondernemer niet zichtbaar bent, als je een onduidelijk product aanbiedt, een product waar niemand op zit te wachten of een product dat te duur is, zul je weinig klanten/ omzet hebben. Ik hamer hier altijd op in mijn coaching. You can’t be a secret and a succes!

Ondernemen is netwerken

Door te netwerken krijg je contacten die in potentie met je meedenken, waar je wat van kan leren, die jou en je product kunnen promoten. Maar ook zelf klant kunnen worden of je kunnen aanbevelen bij potentiële klanten. LinkedIn vind ik hier een goed voorbeeld van. Als je daar goed zichtbaar bent en je hebt een groot netwerk, kan jouw netwerk je product promoten door het te ‘liken’ of erop te reageren. Of je aan iemand aanbevelen. Ik vind dat je door te netwerken ook veel kan leren van iemand anders die ergens meer kennis van heeft of ergens beter is dan jou. Deze kennis kan je uiteraard weer toepassen in je eigen onderneming. Van alle ondernemers die ik coach leer ik weer wat en dat pas ik toe bij mijn eigen bedrijf of bij een andere ondernemer die ik coach. Daarom is netwerken en leren van andere in mijn ogen een heel essentieel onderdeel van het ondernemerschap. Jij of je onderneming zijn nooit “af” dus blijven ontwikkelen. Of je het nou leuk vindt of niet.

Ondernemen is samenwerken

Delen is het nieuwe krijgen. Als je kunt delen met een ander, kun je ook vermenigvuldigen. Door krachten te bundelen, door netwerken te bundelen, door zichtbaarheid te bundelen krijg je iets groters dan jij alleen. Samen met collega-trainer en coach Jean-Marc Bilderbeek heb ik een nieuwe vorm van coachen ontwikkeld. Wij zijn samen een bedrijf gestart: Bilderbeek & Rietbergen. Door samen te werken, bundelen wij onze krachten, ons netwerk, onze ervaring en onze kennis, en zo ontstaan er nieuwe kansen, nieuwe ideeën en leren we van elkaar. Een win-winsituatie. Ditzelfde geldt voor de samenwerking met de site Coachfinder, zij hebben met hun tijdschrift Psychologie Magazine een ander netwerk waarin ik vindbaar ben. Door samen te werken hoef je niet alles zelf te doen, versterk je het product, leer je nieuwe dingen, word je zichtbaar in andere netwerken, krijg je nieuwe contacten en vergroot je de kans op werk.

Uiteraard bestaat ondernemerschap uit veel meer dan deze drie dingen, bijvoorbeeld dat je heel goed bent in wat je verkoopt of dat een product heel goed is. Maar het zijn naar mijn mening wel drie belangrijke pijlers, die je groei ook kunnen beperken. Als ondernemer ben je nooit klaar, het product is nooit “af” want er is altijd concurrentie die jouw business over wil nemen. Dus moet je altijd blijven ontwikkelen, zichtbaar zijn want zo blijf je relevant en zichtbaar voor potentiele klanten.

You can’t be a secret and a success!