Als je iets wilt bereiken in je leven of met je onderneming dan moet je prioriteiten stellen. Je moet tijd maken om de dingen te doen die nodig zijn om te kunnen groeien als mens of met je bedrijf! Want er is nog nooit iemand met zijn handen in zijn zakken een ladder opgeklommen.

Als je wat wilt bereiken in je leven of met je bedrijf dan moet je weten waar je prioriteiten liggen en vooral ook waar niet. Je moet veel aandacht geven aan datgene waar je daadwerkelijk invloed op hebt en wat prioriteit heeft. En dat waar je geen invloed op hebt, accepteren. En ja, dat is niet makkelijk. Maar dat is prioriteiten stellen, aandacht geven aan dat wat belangrijk is en waar je invloed op hebt. Je niet laten afleiden door bijzaken.

Micromanagement, aandacht geven aan of boos zijn over zaken waar je geen invloed op hebt, is zinloos. Zonde van je tijd en ja, dat is soms niet makkelijk. Er zijn diverse rekenmodellen over hoe je je tijd, prioriteiten het beste kan verdelen:

1. 40% van je tijd – IN je bedrijf werken; klanten helpen, producten en omzet maken.

2. 50% van je tijd – AAN je bedrijf werken; netwerken, innovatie, reclame, zichtbaarheid.

3. 10% van je tijd – Randzaken; zoals belastingaangifte.

Alleen zo kun je actief groeien met je bedrijf, door prioriteit te geven aan het werken aan je bedrijf. Of persoonlijke groei. Als je vooral bezig bent met “in je bedrijf werken” dan kun je niet groeien. En staat je bedrijf stil of heb je er weinig invloed op. Kijk vooruit, wees bezig met de toekomst. Geef prioriteit aan wat voor jou en je bedrijf belangrijk is.

“The key is not to prioritize what’s on your schedule but to schedule your priorities.” – Stephen Covey

Jip Rietbergen | Life & business coach | 06- 23 23 98 22