Sommige mensen denken wel eens dat in een coaching gesprek niet gelachen mag worden, maar je zit niet bij de begrafenisondernemer. Bij mij wordt er naast serieuze gesprekken, als het kan ook veel gelachen, heel graag zelfs. Juist door iets enorm te overdrijven of enorm te bagatelliseren kun je een moeilijke onderwerpen luchtiger maken. Of vanuit een ander perspectief gaan zien.
Humor kan soms echt een functie hebben, want het geeft lucht in een gesprek, het geeft lucht aan een moeilijk of pijnlijk onderwerp. Het haalt de spanning uit de lucht. Het maakt dat de mensen wat makkelijker praten. Het maakt dat ze, al is het maar voor even, op een luchtigere manier naar hun probleem kunnen kijken. Het maakt dat mensen, hun problemen of uitdagingen even wat kunnen relativeren. Lachen lucht soms ook gewoon enorm op.
Toen ik jonger was wist ik nog niet zo goed op welke momenten ik humor nu wel of niet kon inzetten. Dat ging toen ik jonger was ook wel eens goed mis, waar ik dan flink voor op mijn donder kreeg van mijn stagebegeleider. Maar nu met meer dan 24 jaar ervaring weet ik wanneer humor kan en wanneer het niet gepast is. Ik zet humor nu alleen in als het kan en met respect voor diegene die ik coach en als het een bijdrage heeft in het coachtraject.
Niet lachen om het lachen, het moet een functie hebben.
Als je als coach humor inzet dan doe je dat vanuit respect naar je klant en wie diegene is als mens. Het wonderlijke gedrag of denkwijze, daar mag je best grapjes over maken. Ook als ondernemer kun je humor inzetten, in het contact met medewerkers of leveranciers. Als het maar gepast is gezien de situatie, want over sommige onderwerpen of situaties kun je geen grappen maken. Ook moet je diegene met wie je in gesprek zit en de situatie goed aanvoelen. Bij twijfel zou ik het niet doen.
Jip Rietbergen | Life & Business coach | 06-23 23 98 22