De Dikke Van Dale geeft als omschrijving bij het woord evalueren: achteraf bespreken om ervan te leren. Er zijn helaas best veel ondernemers die dit niet doen, of die alleen zeggen dat ze het doen. Ik begrijp dat niet, ik vind het ook echt stom en dat zal ik hier uitleggen.
Veel ondernemers worden iedere dag weer meegesleurd door de waan van de dag, ze zijn vooral bezig met in hun bedrijf werken. Ze hebben enorme to-do-lijsten, klanten die steeds vragen stellen, werknemers en klanten die aandacht nodig hebben. Hierdoor neem je als ondernemer de hele dag door beslissingen ‘in the heat of the moment’ en maar zelden zijn die weloverwogen. Het probleem hierbij is dat wanneer je maar blijft doorknallen, zonder je eigen handelingen en beslissingen te evalueren, je belangrijke inzichten en dus kansen voor je bedrijf mist. Daarmee ontneem jij jezelf en je bedrijf de voordelen van het voortschrijdend inzicht dat je krijgt door wél te evalueren. Doe je het niet, dan blijft je organisatie zoals die is en wordt die niet nog beter.
Als je niet goed evalueert, kunnen fouten die binnen een bedrijf gemaakt worden zich blijven herhalen. Die fouten worden dan niet onderkend en niet structureel opgelost, wat uiteraard wel beter zou zijn voor zowel je bedrijf als voor je klanten. Maar ook voor je medewerkers, want die krijgen er minder gedoe door met klanten, met leveranciers of met jou als ondernemer. Zonder te evalueren ontwikkelt jouw bedrijf zich niet, en leert het niet van de ervaringen van de klanten en de medewerkers. Een gemiste kans op groei en verbetering!
Einstein zei ooit: “Waanzin is steeds maar weer hetzelfde doen en daarbij een andere uitkomst verwachten.” Het is heel goed om regelmatig terug te kijken en te evalueren. Als je de resultaten van je bedrijf wilt verbeteren, is evalueren de oplossing.
Ik ga er even van uit dat jij als ondernemer graag minder gedoe wilt met medewerkers, leveranciers en klanten. Dat je jezelf en je bedrijf wilt verbeteren, wilt groeien en meer omzet wilt. Ja toch? Daarvoor heb jij meer tijd en meer ruimte nodig om te ondernemen. En dan moet je dus evalueren, want alleen op die manier kun je zaken binnen je bedrijf verbeteren. Je kunt erdoor groeien en meer omzet gaan maken, want het geeft je de kans om aan je bedrijf te gaan werken.
Om te kunnen evalueren moet je informatie verzamelen, registreren, gegevens interpreteren en beslissingen nemen. Hierbij gaat het om het waarderen van de resultaten van je bedrijf of de personen binnen dat bedrijf. De reden waarom veel succesvolle ondernemers evalueren, is dat ze willen leren van wat ze ‘fout’ doen of wat minder goed gaat. Daardoor worden zowel zijzelf als het bedrijf steeds beter, wat je uiteraard terugziet in de resultaten.
Jezelf evalueren is vrij lastig, vandaar dat veel ondernemers mij of een andere coach vragen om hierbij te helpen. Ik houd hen een spiegel voor, ik overdrijf, ik confronteer of ik vraag enorm door, allemaal om de waarheid op tafel te krijgen en de werkwijze te doorgronden. Na vele ervaringen hiermee is mijn conclusie dat evalueren met je team en met een buitenstaander essentieel is voor de groei van je bedrijf. Niet alleen groei in omzet, maar ook in hoe jij zelf de dingen doet. Hoe minder jij je als ondernemer bezig hoeft te houden met het proces of met de productie, hoe meer jij je als ondernemer bezig kunt houden met aan je bedrijf werken. En dan ontstaat er groei. Evalueren, achteraf bespreken om ervan te leren! Dat wil je; want evalueren kan jou iets leren!
Hierbij nog wat evaluatietips:
- Houd het positief en opbouwend.
Een evaluatie is bedoeld om te leren van fouten en ervaringen binnen het bedrijf. Richt je hier dus op en kijk ook naar wat er goed ging, want mensen leren meer van successen dan van fouten. Bedenk bij dingen die niet goed gingen vooral hoe het de volgende keer beter kan. Blijf niet hangen in fouten en beschuldigingen, want daar leert niemand van. Denk vooral in oplossingen: hoe gaan we het beter doen?
- Maak iemand verantwoordelijk of neem zelf de verantwoordelijkheid.
Evalueren is prima, maar nog belangrijker is dat er concrete actie wordt ondernomen zodat het ook écht wordt opgelost. Dat dingen voortaan anders gaan dan voorheen. Om dit te bereiken, moet je iemand verantwoordelijk maken of als ondernemer zelf de verantwoordelijkheid nemen. Los het op.
- Onderneem actie.
Laat zien dat jullie niet voor niets hebben geëvalueerd, en dat het nut heeft. Ga aan de slag met de genoemde verbeterpunten. Voer de gemakkelijke punten meteen door in de lopende projecten, zodat je medewerkers, klanten en leveranciers direct profijt hebben van je evaluatie. Als mensen zien dat je iets doet met hun input, zullen ze de volgende keer weer mee willen denken. En als ze zien dat het werkt, wordt evalueren een gewoonte.
Jip Rietbergen – Life & Business coach – Lifecoach-rotterdam.