Als jij als ondernemer of leidinggevende het snel overneemt van je medewerker als het lastig, vervelend of spannend wordt, is dat niet verstandig. Hoe goed en lief bedoeld ook, het heeft grote impact op je personeel. Je geeft daar een signaal mee af.
Maar misschien wel het belangrijkste, je ontneemt je personeel of medewerkers hierdoor een leer moment. Hoe goed bedoelt ook, door het overnemen ontneem je hun groei. En door over te nemen zullen ze bij bepaalde situaties altijd bij jou als ondernemer of leidinggevende uitkomen. Want je personeel kan of mag het niet.
En zo leren ze het uiteraard ook niet. En vaak zie ik ondernemers of leidinggevende wel klagen dat het personeel iets niet kan. Maar ho is even, jij geeft ze de kans niet. Niet de kans om “fouten” te maken en te leren want zo groei je als mens en professional. Maar dan moet het personeel wel die mogelijkheid krijgen van jou als ondernemer of leidinggevende.
Het signaal wat je afgeeft als eigenaar of leidinggevende is, dat als het spannend, lastig of moeilijk wordt, dan doe ik het wel. Dus is je personeel dan niet goed genoeg? Zo zullen zij het wel ervaren en ze zullen zich hiernaar gaan gedragen. En steeds vaker en sneller om hulp vragen. Want jij doet het wel. Het gevolg daarvan is dat je steeds meer in je bedrijf werkt i.p.v. aan je bedrijf.
Door weinig tijd te hebben om aan je bedrijf te werken groeit het bedrijf niet, innoveert het bedrijf niet en groeit de omzet vaak ook niet. En vervelend om te zeggen maar het komt door jou. Geef je personeel of medewerkers vertrouwen, de ruimte om fouten te maken. Om zo te groeien en leren. Zorg dat je minder nodig bent. Dan kan jij aan het bedrijf werken en groeien. Net als je personeel of medewerkers!
Jip Rietbergen | Life & Business coach | 06- 23 23 98 22