Deel 3 over 30 jaar ondernemerschap, 30 jaar ondernemerschap is niet alleen maar succes en hosanna geweest. Verre van. Als je 30 jaar onderneemt dan gaan er dingen fout, maak je verkeerde beslissingen, gaan dingen niet zoals gehoopt. Maar ik heb geleerd dat de downs vaak korter van duur zijn dan verwacht. Maar ook belangrijk leer van alle ups en vooral de downs, analyseer ze. Dat geeft kennis.
Want als je weet wat niet werkt dan weet je op termijn ook wat wel werkt. Sommige ideeën zijn mislukt, mensen laten je zitten, soms zit iets tegen. Maar hoe balen ook het geeft ook inzicht en kennis. Toen ik 14 jaar geleden begon met coachen had ik geen focus, ik had geen doelgroep, geen ideale klant en zodoende kwam er dus van alles voorbij. Uit financieel oogpunt moest ik wel tegen iedereen ja zeggen.
Ik heb daarvan geleerd; weet wie je doelgroep is, weet wie je ideale klant is. Want als je met je ideale klant werkt, dan wordt je werk niet alleen leuker. Maar hierdoor gaat ook je succes rate omhoog. Focus op de klant die je wil. Ik zeg bij een kennismaking altijd; ik kijk of ik iets met je coach vraag kan en of we een klik hebben. Zo niet, dan gaan we niet samenwerken en verwijs ik ze door naar een andere coach.
Financieel gezien is het nu steady, maar is het vroeger altijd met ups en downs gegaan. Ik heb met de financiële downs om moeten leren gaan. Ik werd altijd zenuwachtig als ik een maand minder omzet had. Mijn beste vriend, Mischa heeft me hier vaak bij geholpen. Door het in perspectief te zien, te relativeren. Mijn tip is dan ook, zorg dat je een financiële achterdeur hebt en dat ook al zou je 3 tot 6 maanden geen inkomsten hebben je toch alles kan betalen. Dat geeft enorme rust.
Zichtbaarheid, vond ik in het begin lastig. Ik ben niet zo goed in Nederlands en zitten mensen wel op mijn stukjes te wachten? Ik ben dit toch gaan doen want ik krijg veel klandizie vanuit LinkedIn en mijn website. Dus ook als je denkt dat het geen zin heeft of als je geen reacties of aanvragen erdoor hebt, blijf zichtbaar. Het komt. Zorg voor content, op LinkedIn, op je website, op Google. Netwerk en praat met iedereen die je wat vraagt en kijk of je er wat mee kan. Doe soms dingen gratis, praat met een vriend of kennis van een bestaande klant, dit heeft me vaak werk opgeleverd.
Maar het allerbelangrijkste is dat, je in jezelf moet blijven geloven. Ook als het even tegenzit. Blijf niet te lang boos of gefrustreerd. Blijf geloven in je product, blijf geloven in je kennis en wat je te bieden hebt. De down, is vaak korter van duur dan je vaak zelf denkt. Na 30 jaar weet ik dat nu heel goed, blijf geloven in jezelf!
Do what you love, Love what you do!
Jip Rietbergen | Life & Business coach | 06-23 23 98 22